گفتگوی خبرنگار اقتصادانرژی با مهندس اسماعیل کرمی مدیر صادرات شرکت فرآورده های نسوز ایران در پنجمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران:
*لطفا توضیح مختصری در خصوص شرکت و فعالیت های آن بفرمایید؟
شرکت نسوز ایران از سال 1356 با ظرفیت اسمی 48000 تن و با هدف تامین نیاز صنایع کشور به انواع محصولات دیرگداز از فعالیت خودش را آغاز کرد. این شرکت با بهره گیری از تجهیزات متنوع نظیر دستگاههای کیسهپرکنی با ظرفیتهای مختلف، انواع آسیابها خردایش و پودرسازی نظیر آسیابهای گلولهای، ضربهای، آسیابهای ویبرومیل و فکی و… در کنار خط شکلدهی با انواع پرسهای مکانیکی، هیدرولیکی که به جرات میتوان گفت یکی از منحصر به فردترین خطوط تولید آجر به لحاظ تعداد دستگاههای پرس در منطقه میباشد.، در کنار بهرهگیری از انواع کورههای تونلی، شاتل و تمپرینگ برای پخت محصولات، امکان تولید بیشتر از 300 نوع محصول (آجر) که با تنوع بیشتر از 1300 نوع قالب تولید میشوند را فراهم میکند.
*صنایع مصرفکننده محصولات دیرگداز چه شرکتهایی هستند؟
بسیاری از صنایع مهم و زیربنایی کشور حیات و بقاء آنها به استفاده از محصولات دیرگداز وابسته است. صنایعی نظیر کارخانجات فولادسازی، صنایع غیرآهنی همچون کارخانجات مس، آلومینیوم و سایر فلزات رنگین، کارخانجات سیمان، صنایع شیشه، نفت و گاز و پتروشیمی و در یک کلام کلیه صنایعی که به نوعی با حرارتهای بالا کار میکنند برای محافظت تجهیزات خود در برابر انواع خوردگیهای شیمیایی، حرارتی و فیزیکی به محصولات دیرگذار وابستهاند.
*برنامه های صادراتی شرکت و علت حضور در این نمایشگاه چیست؟
حضور در بازارهای بین المللی و نفوذ در صنایع کشورهای خارجی به لحاظ ارائه خدمات مهندسی پس از فروش مناسب به مشتری ، ارتباط با صنایع هدف و اعتمادسازی، رصد بازارهای بین المللی و هماهنگ سازی قیمت محصولات با سایر رقبای خارجی، تلاش در جهت معرفی محصولات و برند سازی ، ارائه محصولات با کیفیت و قابل رقابت با رقبای خارجی و از همه مهم تر حفظ کیفیت محصولات، پاسخ به موقع به نیاز مشتری و …. از عمده مسائل ابتدایی صادرات هر کارخانه تولیدی بشمار می آیند.
یکی از مهم ترین اهداف شرکت های تولیدی توسعه بازارهای صادراتی است. بمنظور این هدفگذاری و برنامه ریزی، لازم است پتانسیل بازارهای هدف جهت صادرات معین گردد و دقیقا در کشورهایی که مزیت نسبی در محصولات خاص وجود دارد و روابط تجاری و سیاسی خوبی برقرار می شود اقدامات لازم صورت پذیرد. فضای کسب و کار در صنعت نسوز شامل محدوده های جغرافیایی صنعتی خاصی است که در عین حال دارای توانمندی های بالقوه فراوانی می باشد. محدوده های جغرافیایی مصرف مواد نسوز شامل صنایع فلزی ( آهنی و غیر آهنی) و صنایع سیمان و طیف وسیعی از صنایع شیشه و سیلیکات و شیمیایی می باشد.
توسعه سازمانی در حوزه بازاریابی و فروش صادراتی موضوعی است که می بایست به آن توجه ویژه داشت. بررسی میزان واردات آجرهای نسوز توسط شرکت های همسایه حاکی از وجود بازاری به حجم بالغ بر 160 میلیون دلار می باشد. که این مقدار با توجه به توسعه صنعتی در منطقه رو به افزایش است. شرکت فرآورده های نسوز ایران در سال های گذشته صادرات بسیار خوبی به برخی کشورهای همسایه انجام داده است.
*راهکارهای شرکت شما جهت افزایش صادرات محصول چیست؟
توسعه فعالیت های صادراتی شرکت از اولویت های سال جاری و آتی می باشد. با نگاهی به سوابق فعالیت های صادراتی گذشته ایرفکو می توان راهکارهای را اعلام نمود.
فعالیت مستمر و موثر فروش صادراتی مستلزم حضور فعال در این عرصه و ظرفیت سنجی بازارها و تعیین استراتژی و جغرافیای بازار های جدید، کاهش قیمت تمام شده محصولات و کیفیت مناسب خدمات در کنار ارائه محصولات با حداقل زمان تحویل، عمر کارکرد متناسب با سایر رقبا، سهولت کاربرد، خدمات مهندسی و مشاوره قبل و بعد از فروش محصولاتف تقویت روش های بازاریابی الکترونیکی و معرفی شرکت به مشتریان در بازارهای هدف و درآخر پیگیری رفع کلیه موانع قانونی و بانکی برای تسهیل در امر صادرات و حمل و ارسال محصولات تولید شده نسوز به بازارهای منطقه از طریق انجمن ها و تشکل های مربوطه بسیار با اهمیت است. خوشبختانه صادرات محصولات شرکت فراورده های نسوز ایران در سال ۱۴۰۰ با افزایش ۳۸۲ درصدی در مقایسه با سال ۱۳۹۹ روبرو شد و این روند روبه رشد در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه داشت که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ افزایش حدود ۲۶۰ درصدی را نشان می دهد. امید است با توجه به برنامه های صادراتی پیش رو بتوانیم مقدار ارز مورد نیاز شرکت برای خرید مواد اولیه خارجی را بحداقل ممکن کاهش بدهیم.
*کشورهای هدف شما کدام کشورها هستند؟
با بررسی های صورت گرفته و با توجه به سوابق قبلی شرکت در صادرات به کشورهای مختلف به ترتیب اولویت ، بازار کشورهای عراق، افغانستان، سوریه، ترکمنستان، ازبکستان و عمان به عنوان کشورهای هدف مدنظر تیم صادرات شرکت فرآورده های نسوز ایران قرار دارد. امید است با رفع محدودیت های موجود و با حضور پر قدرت در عرصه های بین المللی به منظور معرفی بیشتر محصولات خود به صنایع هدف بتوانیم صادرات مستقیم به کشورهای مذکور را پایه گذاری و تداوم ببخشیم.