اقتصاد انرژی

صفحه ما در رسانه های اجتماعی

چهارشنبه 21 آبان 1404
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
اقتصاد انرژی
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
اقتصاد انرژی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
خانه ویژه
https://eghtesadenergyonline.ir/?p=3566

سازمان برنامه‌ و بودجه: تصمیم شورای عالی انرژی حذف LPG‌ و توسعه CNG است

24 فروردین 1400 ساعت 10:39

سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: بر اساس سند تامین انرژی بخش حمل و نقل کشور تا افق۱۴۲۰ سهم سوخت سی ان جی در ناوگان حمل و نقل در افق تقریبا بیست ساله از ۱۵.۲۵ درصد در سال ۱۳۹۸ به ۲۲.۷۸ درصد در سال ۱۴۲۰ افزایش خواهد یافت.

به گزارش اقتصاد انرژی، سازمان برنامه و بودجه کشور، به انتشار گزارشی در خبرگزاری تسنیم  با عنوان ” تناقض آشکار در متن قانون بودجه با یک سند بالادستی / گاز مایع به سبد سوخت خودروها بیاید یا نیاید؟ ” با ارسال توضیحاتی، واکنش نشان داد.

متن توضیحات سازمان برنامه و بودجه کشور بدین شرح است: “در لایحه ارسالی بودجه دولت به مجلس، هیچ گونه پیشنهادی در خصوص احداث جایگاه ها و زیر ساخت های استفاده قانونمند از سوخت گاز مایع (LPG) لحاظ نشده بود و اساسا بند ح تبصره یک قانون بودجه سال 1400 ، پیشنهاد نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می باشد. لذا در این خصوص موارد ذیل حائز اهمیت می باشد:

1- از بعد اقتصادی منابع حاصل از جایگزینی بنزین با CNG به قیمت های رقابتی حداقل 3تا4 برابر منابع  جایگزینی بنزین با  LPG می باشد و لذا در راستای منافع ملی،  درامد حاصل از صادرات بنزین جایگزین شده با  CNG منابع بیشتری جهت تامین هزینه های موضوع هدفمندی یارانه ها مطابق تبصره (14) قانون بودجه، ایجاد خواهد نمود. ثانیا هزینه انتقال و توزیع LPG در مقایسه با بنزین و حتی CNG بالاتر بوده و لذا مزیت اقتصادی ای نمی توان برای این نوع سوخت متصور بود. 

2- به دلیل وجود منابع سرشار گاز طبیعی در کشور و با توجه به سرمایه گذاری های حداقل 5 میلیارد دلاری طی دو دهه گذشته در صنعت سی ان جی (CNG) در بخش جایگاه ها و خودروها، و قیمت تمام شده و پایین این سوخت برای رانندگان  در مقایسه با سایر سوخت ها (از جمله LPG )، سوخت سی ان جی (CNG) از جانب حاکمیت و دولت همواره مورد حمایت بوده است. 

با لحاظ ملاحظات اقتصادی مذکور و ضمن لحاظ مزیت های فنی و ایمنی، موضوع استفاده از سوخت LPG در شورای عالی انرژی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با اجماع کارشناسان و اهل فن تصمیم بر آن شد تا سوخت  LPG از سبد سوخت حمل و نقل کشور حذف و سهم سوخت CNG در سبد افزایش یابد. این موضوع به درستی در “سند تامین انرژی بخش حمل و نقل کشور تا افق1420″ ابلاغی شورای عالی انرژی که طی آن قرار است سهم سوخت سی ان جی در ناوگان حمل و نقل در افق تقریبا بیست ساله از 15,25% در سال 1398 به 22.78% در سال 1420 افزایش یابد مورد تاکید قرار گرفته است.”

انتهای پیام/

برچسب: شورای عالی انرژی

مطالب مرتبط

پیش‌بینی تداوم رشد تقاضای جهانی نفت و گاز تا ۲۰۵۰
اسلایدر

پیش‌بینی تداوم رشد تقاضای جهانی نفت و گاز تا ۲۰۵۰

توسط عاطفه دهقان
21 آبان 1404
0

به گزارش اقتصاد انرژی آنلاین به نقل از رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که تقاضای جهانی نفت و گاز...

فولاد مبارکه اصفهان
بازار انرژی

فولاد مبارکه به دنبال تولید صادرات‌محور

توسط عاطفه دهقان
20 آبان 1404
0

به گزارش اقتصاد انرژی آنلاین نشست معاونت طرح و توسعه گروه فولاد مبارکه با رسانه‌های تخصصی و خبرگزاری‌های داخلی و...

نوشته بعدی
مسئولیت‌های اجتماعی از مهم‌ترین ارکان صنعت پتروشیمی

مسئولیت‌های اجتماعی از مهم‌ترین ارکان صنعت پتروشیمی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت

آرشیو
بنزین؛ جایی که ناترازی، نشانه‌ای از غفلت استراتژیک شد
برق قاچاق برای استخراج‌کنندگان، خاموشی برای مصرف‌کنندگان؛ دلایل ناترازی برق در تابستان ۱۴۰۴
سند ملی راهبرد انرژی؛ از سیاست‌گذاری کلی تا چالش‌های عملیاتی

آخرین اخبار

پیش‌بینی تداوم رشد تقاضای جهانی نفت و گاز تا ۲۰۵۰

فولاد مبارکه به دنبال تولید صادرات‌محور

بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران آغاز شد

ظرفیت برداشت گاز غنی فاز ۱۴ پارس جنوبی افزایش یافت

تأمین گاز صنایع و نیروگاه‌ها بدون محدودیت

صادرات محصولات نانو به ۶۳ کشور دنیا

فعالیت 5000 نیروگاه خورشیدی در خراسان رضوی

ارزش مبادلات ابزارهای مالی ۴۸۴ درصد رشد کرد

فراخوان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برای جذب شرکت‌های دانش‌بنیان

کشاورزی دانش ­بنیان، عامل مهم امنیت ­و بازدارندگی

شرکت های مجاز واردات بنزین سوپر به گمرک معرفی شدند

افزایش سهم صادرات پالایشگاه ستاره خلیج فارس

گسترش همکاری های ایران و ترکمنستان در حوزه برق

اصفهان صدرنشین انرژی پاک شد

21 استان بدون بارندگی؛ جدیدترین آمار وزارت نیرو

بروزرسانی بانک اطلاعاتی سامانه سوخت پس از ۱۸ سال

پایان تعمیرات سکوهای پارس جنوبی

زمان احیای منابع آبی با همکاری مشترک فرا رسیده است

افزایش ۶۶۵ درصدی سود عملیاتی پتروشیمی شازند

چین از خرید نفت آمریکا خودداری کرد

  • ارتباط با ما
  • درباره ما
  • RSS
  • آرشیو
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی

تمامی حقوق پایگاه خبری اقتصاد انرژی محفوظ است