به گزارش اقتصاد انرژی به نقل از بازار
به گفته شرکت کپلر، یک شبکه کشتی، از ۱۰۲ نفتکش فوقالعاده بزرگی که نفت ایران را در سال ۲۰۲۳ حمل کردهاند، ۴۲ نفتکش در سال گذشته این کار را انجام ندادهاند و ۲۷ نفتکش هیچگونه سابقه حمل نفت خام را نداشتهاند.
بشکه های ایرانی اغلب سفر خود را از جزیره خارک در شمال تنگه هرمز آغاز میکنند اما تعداد اندک و رو به افزایشی نیز از جاسک انجام میشود، بندر جدیدی که تنگه هرمز را دور میزند.
بسیاری از نفتکشهای حامل نفت ایران، بار خود را به سواحل مالزی یا سنگاپور منتقل میکنند، جایی که کشتیهای کوچکتر آنها را به شمال چین در استان شاندونگ میبرند البته پس از مخلوط شدن با نفتهای خام دیگر.
دولت بایدن همیشه میتواند توقیف دستهجمعی کشتیهای ایرانی در دریا تشدید کند، اما این امر مستلزم منابع هنگفت، سردردهای قانونی و انتقامجویی است. در واقع زنجیرههای تامین ایران به اندازهای انعطافپذیر هستند که تا حد زیادی از اقدامات آمریکا مصون باشند.