به گزارش اقتصاد انرژی به نقل از خبرگزاری ایرنا :
«رضا احمدی» امروز (دوشنبه) درباره وضعیت خودروهای برقی اظهار داشت: در کشور چین درباره ارتقای بهرهوری انرژی و دستیابی به انرژی پایدار، سیاستهایی نظیر توسعه باتریهای خودروهای برقی، شبکههای هوشمند، منابع انرژی تجدیدپذیر و پلتفرمهای همگرا بین بخشهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، برق و خودرو دنبال میشود. از این رو باید با توجه به ظرفیت شرکتهای دانشبنیان در این عرصه، در راستای توسعه فناوری و ارتقای بهرهوری انرژی خودروهای برقی گام برداشت.
وی افزود: یکی از مهمترین اقداماتی که چین برای توسعه خودروهای برقی انجام داد، همگرا کردن ذینفعان این صنعت بهمنظور کاهش اصطکاکهای درونی و افزایش هم افزایی میان فعالیت های آنها بود. با توجه به تعدد این ذینفعان در کشور (وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت صنعت، معدن تجارت، وزارت کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت راه و شهرسازی، شهرداریها، شرکتهای خودروساز و قطعهساز، شرکت های دانش بنیان و غیره) ضروری است سند توسعه این صنعت از طریق همگرایی و هم افزایی از طریق ذینفعان پیگیری شود.
پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی با اشاره به سیاستهای تنظیمگرانه و مشوقهای تسهیلگرانه چین در توسعه خودروهای برقی، گفت: چین از کشورهای پیشتاز در تولید و بهکارگیری خودروهای برقی است، بهطوری که نزدیک به ۶۰ درصد تولید و ۵۰ درصد بهکارگیری خودروهای برقی را داراست.
احمدی بیانداشت: روند توسعه چین در این صنعت به سیاست های برنامه پنچ ساله دهم این کشور (۲۰۰۶ – ۲۰۰۱) بر میگردد که نخستین برنامهای بود که ایجاد پلتفرمهای همگرا برای فناوریهای مربوط به خودروهای برقی (موتور، باتری و سیستم انتقال قدرت) را توصیه کرد و در ادامه طی روندی ۱۵ ساله، فعالیتهای مرتبط در قالب انواع مختلفی از سیاستهای تنظیم گرانه و مشوقهای تسهیل گرانه ادامه یافت.
وی با تاکید بر لزوم توسعه زیرساختهای خودروهای برقی، عنوانکرد: در چین بهمنظور توسعه زیرساختهای خودروهای الکتریکی، از سیاستهایی نظیر اعطای یارانه برای ساخت ایستگاههای شارژ، ایجاد دسترسی اختصاصی به خودروهای برقی در فضای پارکینگهای عمومی، ایجاد خطوط انحصاری برای عبور این خودروها و استفاده از اطلاعات آمایش سرزمین (مکانیابی) برای تخصیص فضاها بهمنظور ایجاد مراکز و نقاط شارژ خودروهای برقی استفاده شده است. بر این اساس، توسعه زیرساختهای خودروهای الکتریکی، بهعنوان یکی از پیشنیازهای اساسی توسعه خودروهای برقی در کشور باید مورد نظر قرار گیرد.
پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی خاطرنشانکرد: در کشور چین، با هدف دستیابی به مصرف پایدار، از سیاستهایی نظیر اعطای یارانه برای خرید وسایل نقلیه برقی، معافیت از مالیات دارایی، حذف عوارض، بازرسی فنی رایگان خودروهای برقی، ارائه تخفیفهای بیمهای، حذف محدودیتهای رفت و آمد و غیره استفاده شده است. در این راستا، یکی از الزامات اساسی گذار به سمت خودروهای برقی در کشور، توجه به طرف تقاضا و ارائه مشوقهایی در این زمینه است.