اقتصاد انرژی

صفحه ما در رسانه های اجتماعی

دوشنبه 16 تیر 1404
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
اقتصاد انرژی
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
اقتصاد انرژی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
خانه پتروشیمی
https://eghtesadenergyonline.ir/?p=49358

شاراک اژدهای ژاپنی را رام کرد

23 آذر 1402 ساعت 11:56
شاراک اژدهای ژاپنی را رام کرد

به گزارش اقتصاد انرژی و به نقل از نفت ما ،

متخصصان پتروشیمی شازند در ادامه بومی سازی تجهیزات پیشرفته صنعت پتروشیمی، موفق به راه اندازی مجدد تجهیز بسیار حساس اکسترودر واحد پلی اتیلن سبک خطی شدند.
مهندسان و متخصصین توانمند این شرکت با همکاری یک شرکت دانش بنیان داخلی موفق به بومی سازی تجهیز بسیار حساس و پیشرفته اکسترودر در واحد LLDPE شد.
دکتر علیرضا خلیلی نیا مدیرعامل شاراک در مصاحبه تلویزیونی با خبرگزاری صدا و سیما گفت: با انحصار شکنی پتروشیمی شازند، جمهوری اسلامی ایران در جمع پنج کشور تولید کننده اکسترودر در جهان قرار گرفت.
وی عنوان داشت: تجهیز فوق تخصصی اکسترودر به دلیل پیچیدگی های فنی، طراحی و آلیاژی، دانش فنی آن تنها در اختیار کشورهای آلمان، ژاپن، ایتالیا و ایالات متحده بوده که امروز پتروشیمی شازند در راستای نهضت تولید دانش بنیان موفق شد بعد از گذشت هفت سال از غیرعملیاتی بودن اکسترودر موجود با همکاری یک شرکت دانش بنیان داخلی ظرف مدت 18 ماه این تجهیز High Tech را مهندسی معکوس نماید و پس از گذراندن مراحل آزمایش کیفی و آزمون های تخصصی مرتبط، تجهیز فوق به صورت عملیاتی در حال تولید می باشد.
شاراک نخسین شرکت ایرانی در دست یابی به دانش بومی سازی اکسترودر
مدیرعامل شاراک به صرفه جویی ارزی حاصل از بومی سازی اکسترودر واحد LLDPE این مجتمع اشاره کرد و اظهار کرد: نمونه خارجی این تجهیز بالغ بر 10 تا 12 میلیون یورو معادل بیش از 5 هزار میلیاردريال قیمت دارد که پتروشیمی شازند به عنوان نخستین پتروشیمی در کشور و دومین کشور در قاره آسیا بعد از شرکت GSW ژاپن موفق شد نمونه ساخت داخلی را با رقمی معادل 300 میلیارد ريال بومی سازی نماید و از نظر کیفیت نیز نسبت به نمونه های خارجی از عملکرد بهتری برخوردار است و این امر باعث شد که تحریم های ظالمانه بین المللی در خصوص ارائه خدمات فنی و مهندسی شرکت ژاپنی به پتروشیمی شازند بی اثر شود.
خلیلی نیا افزود: بعد از طراحی و ساخت بومی تجهیز بسیار حساس توربو اکسپندر در واحد الفین مجتمع پتروشیمی شازند که این مهم نیز برای نخستین بار در کشور به منصه ظهور رسید، درخواست هایی از دیگر شرکت های پتروشیمی کشور ارسال شد که درخواست ساخت این تجهیز را داشتند که در مرحله عقد قرارداد می باشد و در خصوص داخلی سازی اکسترودر واحد LLDPE نیز اعلام می نماییم که این مجتمع آمادگی همکاری با سایر مجتمع های پتروشیمی را دارد.
مراحل فنی و کارشناسی راه اندازی مجدد اکسترودر واحد LLDPE مجتمع پتروشیمی شازند
در خصوص مهندسی معکوس و راه اندازی مجدد این تجهیز بسیار حساس و مهم باید گفت اکسترودر جدید واحد LLDPE برای تبدیل پودر پلیمر به گرانول و افزایش ارزش افزوده محصول و جلوگیری از خام فروشی ( فروش پودر) طراحی شد که با ظرفیت 9.5 تن در ساعت در دماهای حدود 250-180 درجه سانتی گراد پودر پلیمر همراه با ادتیو را تبدیل به مذاب کرده که پس از عبور از برل ها و میکس شدن به وسیله اسکروها و رانش به سمت گیر پمپ و افزایش فشار پلیمر مذاب تا حدود 150 بار به سمت Die هدایت می نماید سپس با خروج از حدود 944 روزنه با قطر 3.2mm Die و برش آن به وسیله تیغه های ویژه و سپس مجاورت با آب به مراحل بعدی جهت خنک شدن و طی مراحل بسته بندی در بخش bagging واحد منتقل و در کیسه های 25 کیلوگرمی آماده عرضه به بازار می شود.
یادآور می شود این اکسترودر در سال 1393 راه اندازی شده و در اوایل سال 1395 به دلیل مشکلات طراحی اولیه سازنده، در کیفیت متریال اسکرو و برل ها و همسان نبودن طراحی تجهیزات جانبی باعث نوسانات فشار در پلیمر مذاب شده که نهایتاً باعث شکسته شدن هر دو اسکرو گردید که پس از چند مرحله تعمیر شفت اسکرو نتیجه ای در برنداشت و با تلاش شبانه روزی واحدهای مختلف مجتمع، اکسترودر قدیم واحد در سرویس قرار گرفت که با توجه به پایین بودن ظرفیت، فروش به صورت پودر به موازات انجام می گردید.
در ادامه نماینده شرکت JSW (سازنده ژاپنی دستگاه) طی بازدیدی از وضعیت دستگاه اعلام داشت که بخشی از اسکروها و برل های موجود می بایست تعویض و همچنین متریال آن ارتقاء یابد که با تشدید تحریم های ظالمانه و عدم پشتیبانی شرکت های سازنده این موضوع به نتیجه نرسیده و از این روی ایده جسورانه مهندسی معکوس و داخلی سازی اسکروها و بازسازی قطعات آسیب دیده برای اولین بار در کشور در ذهن مهندسین پتروشیمی شازند شکوفا گردید و همزمان با اکسترودر LLDPE، موضوع مهندسی معکوس و ساخت اسکروهای یدکی برای اکسترودر واحد HDPE نیز قوت گرفت که با موفقیت آمیز بودن مراحل اولیه کار، امید به موفقیت در این پروژه ملی دو چندان شد.
تفاوتی که باعث منحصر به فرد بودن این کار نسبت به ساخت اسکروهای HD داشت، چند تکه بودن اسکروها و پیچیدگی ساخت 2 شفت هزار خاری به طول حدود 5/6 متر و 42 عدد سگمنت در ابعاد مختلف حدود 25-35 سانتی متر بود که مجموعه آن بعد از مونتاژ ، تبدیل به 2 اسکرو می شد و یکی دیگر از مشکلاتی که در نقشه برداری این قطعات و اسکن کردن آن وجود داشت، آسیب دیدگی و تخریب سطوح بیرونی اجزا دستگاه بود که عدم ارائه نقشه های ساخت توسط سازنده ها نیز مشکل را دو چندان می کرد.
با اراده متخصصان مجتمع و پس از مدت ها بررسی و برگزاری جلسات متعدد نقاط مبهم نقشه ها برطرف گردید و با همکاری یکی از شرکت های دانش بنیان داخلی، نقشه های مورد نظر تهیه و نهایی گردید و مراحل ساخت آن آغاز شدو با دستور و حمایت های همه جانبه دکتر خلیلی نیا مدیرعامل پتروشیمی شازند از شهریورماه 1402 مراحل ساخت به پایان رسیده و قطعات جدید بر روی اکسترودر نصب و با موفقیت راه اندازی و مراحل تست های مختلف آن مورد تأیید بخش های مختلف مجتمع قرار گرفته و شاهد افزایش کیفیت محصول نهایی نسبت به گذشته می باشیم.
همچنین باید بر این مهم تاکید داشت که با توجه به آن که ظرفیت اکسترودر قدیم نسبت به تولید پودر واحد کمتر بوده، بخشی از تولید به صورت پودر (800 تن در ماه) و با قیمت3 درصد پایین‌تر از گرانول فروخته می شد که با راه‌اندازی اکسترودر جدید، این پودر به گرانول تبدیل شد و ضمنا با انجام تعمیرات اکسترودر توسط دانش فنی داخلی در مقایسه با هزینه تعمیرات توسط شرکت های خارجی، شاهد کاهش هزینه های تعمیراتی و افزایش مجموع سودآوری ناشی از هر دو موضوع به میزان 2 هزار میلیارد ریال در شرکت پتروشیمی می باشیم.
برچسب: پتروشیمی شازند

مطالب مرتبط

حذف کارت سوخت تکذیب شد
پتروشیمی

حذف کارت سوخت تکذیب شد

توسط 0013 ک
6 خرداد 1404
0

به گزارش اقتصاد انرژی آنلاین به نقل از تسنیم مدیر سامانه هوشمند سوخت گفت: فعلا هیچ برنامه‌ای برای حذف کارت سوخت...

بنزین روی کارت بانکی؛ گام اول برای اصلاح بزرگ
پتروشیمی

بنزین روی کارت بانکی؛ گام اول برای اصلاح بزرگ

توسط 0013 ک
6 خرداد 1404
0

به گزارش اقتصاد انرژی آنلاین به نقل از خراسان طرح آزمایشی انتقال سهمیه سوخت از کارت سوخت به کارت بانکی...

نوشته بعدی
مسئولیت‌های اجتماعی از مهم‌ترین ارکان صنعت پتروشیمی

مسئولیت‌های اجتماعی از مهم‌ترین ارکان صنعت پتروشیمی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت

آرشیو
بنزین؛ جایی که ناترازی، نشانه‌ای از غفلت استراتژیک شد
برق قاچاق برای استخراج‌کنندگان، خاموشی برای مصرف‌کنندگان؛ دلایل ناترازی برق در تابستان ۱۴۰۴
سند ملی راهبرد انرژی؛ از سیاست‌گذاری کلی تا چالش‌های عملیاتی

آخرین اخبار

طلای 18 عیار زیر ذره‌بین/بازگشت قیمت طلا به کانال 6.400.000 میلیون تومان

وزارت راه در حال بررسی پیشنهاد افزایش قیمت بلیت قطار

زمان برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش اعلام شد

بزرگترین قرارداد زندگی عارف آقاسی!

حذف کارت سوخت تکذیب شد

قالیباف همچنان رئیس مجلس ماند

پست جنجالی رونالدو اینترنت را منفجر کرد!

صدور گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان در انتظار مصوبه مجلس

بنزین روی کارت بانکی؛ گام اول برای اصلاح بزرگ

ثبت روزانه ۱۶ هزار قرارداد رایگان در سامانه خودنویس

ایران در رده هفتم فوتبال باشگاهی بانوان آسیا

وزیر صمت: دولت سهام خودروسازان را واگذار می‌کند

جزئیات تازه از مرگ خواهران بلاگر

ابطال تصمیم وزارت اقتصاد درباره سقف کارت به کارت

همۀ مادران روستاییِ دارای ۳ فرزند و بیشتر امسال رایگان بیمه می‌شوند

مشکل نرم‌افزاری «برق من» رفع شد

وزیر نیرو: ماینرها را جریمه می‌کنیم اما پول جریمه را با ماینینگ در می‌آورند/سرعت رشد مصرف بسیار بیشتر از رشد تولید شده

اظهارنظر دبیر کانون صرافان ارز درباره قیمت دلار

تذکر دیوان عدالت اداری درباره وام مسکن مجردها

سازمان غذا و دارو همکاری داروخانه‌ها با پلتفرم‌های اینترنتی را ممنوع کرد

  • ارتباط با ما
  • درباره ما
  • RSS
  • آرشیو
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی

تمامی حقوق پایگاه خبری اقتصاد انرژی محفوظ است