اقتصاد انرژی

صفحه ما در رسانه های اجتماعی

یکشنبه 16 آذر 1404
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
اقتصاد انرژی
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
اقتصاد انرژی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
خانه بازار انرژی
https://eghtesadenergyonline.ir/?p=60351

نشست آموزشی مسئولیت اجتماعی با تأکید بر ارتباط مردم و ارتش برگزار شد

30 آبان 1403 ساعت 09:46
نشست آموزشی مسئولیت اجتماعی با تأکید بر ارتباط مردم و ارتش برگزار شد

نشست آموزشی درباره مسئولیت اجتماعی در ارتش جمهوری اسلامی ایران و شهرداری با تأکید بر اهمیت ارتباط ارتش و مردم و بررسی استانداردهای مسئولیت اجتماعی برگزار شد.

به گزارش اقتصاد انرژی، ابتدای جلسه با صحبت های امیر دکتر پرتوی آغاز شد و ایشان بیان کردند که ماموریت اصلی که برای ارتش جمهوری اسلامی ایران تعیین شده، تقریبا در همه آنها مسئولیت اجتماعی دیده می شود که شامل آمادگی در برابر هر گونه تجاوز نظامی علیه استقلال و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی ایران و منافع کشور است. لازم به ذکر است از ضرب المثل های کشور چین، مثلی در خصوص ارتش ذکر شد که مثل ارتش و مردم مانند آب و ماهی است. در واقع حیات ماهی به آب وابسته می باشد و حیات ارتش یک کشور نیز به مردم آن، وابسته بوده و در فعالیت های متعددی که ارتش به عهده دارد، در تلاش هستند تا حداکثر وظیفه خودشان را در قبال مردم انجام دهند و به نوعی مسئولیت اجتماعی سازمانی را متعهد شوند.در ادامه آقای دکتر محمودی، بعنوان مجری برنامه بیان کردند که زین پس در کنار واژه
CSR (Corporate Social responsibility) از واژه
MSR(Municipal Social responsibility) استفاده کنیم و نکته دوم آن است که آنچه ما در جلسات صحبت میکنیم، در عرصه اثرات می باشد. یعنی اثرات فعالیت هایی که مدعی العموم و شهرداری بر روی ذی نفعان خود می گذارند، اصلاح و جبران می شود و کاهش این اقدامات منجر به مسئولیت اجتماعی شهرداری ها یا MSR می شود و خواهش این است که با فعالیت خیرخواهانه اشتباه گرفته نشود .
کلاس اول آموزشی، با صحبت های دکتر سینا شیخی آغاز شد و ایشان بیان کردند که مسئولیت اجتماعی یک مسئله سه گانه می باشد که با امور اقتصادی، حاکمیت و جامعه در ارتباط است که شهرداری در حدواسط ابعاد سه گانه فوق قرار دارد.
وی افزود: در حوزه مسئولیت اجتماعی چندین گام اساسی داریم که در معانی کلام بیان می شوند. در گام اول خصیصه های ذاتی یک مجموعه می باشد. بعنوان نمونه بیمه کارگر و یا شهرداری، در ذات خود وظیفه دارد تا رفاه کاری و زندگی ذی نفعان خود را تضمین کند.
گام دوم ارزیابی تاثیرات منفی است که یک سازمان با فعالیت های خود، چه اثراتی بر زندگی ذی نفعان خود می گذارد و باید در تلاش برای کاهش اقدامات منفی خود باشد و گام سوم مربوط به فعالیت های داوطلبانه و خیریه ای می باشد که افراد و سازمان ها برای توسعه نشان تجاری و برندینگ مجموعه خود، یکسری اقدامات داوطلبانه و خیرخواهانه مانند ساخت مدرسه و مسجد و یا غیره انجام می دهد که این نوع فعالیت های خیرخواهانه نباید با مفهوم مسئولیت اجتماعی اشتباه گرفته شود.
در ادامه جلسه، پرس و پاسخ میان افراد صورت گرفت و تمامی سوالات پرسیده شده در جلسه توسط دکتر شیخی با نهایت صبر و حوصله پاسخ داده شد.
در پایان، با ذکر قوانین دولت هایی همچون هندوستان و فرانسه، نمونه هایی از اقدامات این دولت ها در حوزه مسئولیت اجتماعی توضیح داده شد و نتیجه بر آن شد که شرایط زیست بوم ایران بسیار منحصر به فرد بوده و خاص خود می باشد و باید مطابق آن، برنامه ریزی کرد. به عنوان نمونه شهرداری باید بررسی کند چه مقدار کنش‌گری در ساختار های شهری میل به جرم و خشونت را ایجاد می کند. فرضا تاریک بودن سطح شهر، بستری برای جرم و خشونت می باشد. در نتیجه محله ای شدن، بحث اصلی ما بوده که بزرگترین ماموریت شهرداری، حفظ محلات شهر است و اگر آخرین پایگاه های محله ای را از دست بدهیم، آسیب اصلی به افراد شهرداری نیز می رسد که امری آسیب زا می باشد.

بخش دوم کلاس، با صحبت های خانم رضوی آغاز شد. نحوه مدیریت کلاس براین شیوه بود که ایشان یک روایت مربوط به واقعه ی نشت گاز کلر در تصفیه خانه ای در تهران را تعریف کردند و در این هنگام از کارشناسان درخواست شد تا در یک برگ کاغذ، رفتارهای مسئولانه و غیرمسئولانه در این روایت را یادداشت کنند و بعد از پایان واقعه ذکر شده، کارشناسان به تفکیک رفتارهای مسئولانه و غیرمسئولانه را با توجه به فهم خود از مسئولیت اجتماعی به نحوی بسیارعالی بیان کردند و این امر کیفیت مناسب جلسات آموزشی و شیوه عالی تدریس مدرسان و حفظ تمرکز و دقت بالای کارشناسان را نشان می دهد.

در ادامه، فراز هایی از کتاب «گاه و بی گاه دانشگاه» آقای فراست خواه ذکر شد که مسئولیت پذیری دانشگاه ها و سرمشق های غالب در دانشگاه های ایران و مروری بر آن را بیان میکند و دهه های مختلف را بسته به سرمشق های پیاده شده در دانشگاه ها بررسی و نتیجه نهایی آن، گفته شد. به عنوان نمونه، در دهه اول تا سی شمسی، نتیجه ی سرمشق الگوی فرانسه، نخبه گرایی دانشگاهی بود و در دهه ۸۰، پولی شدن آشکار و نهان سرمشقی بود که نتیجه غایی پارادایم بنگاه داری و مسائلی از این قبیل را سبب شد.
در پایان نیز، کلیپی خلاقانه در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکت گندم کانزاس به کارشناسان نشان داده شد و نتیجه آن بود که مسئولیت اجتماعی و تعالی سازمانی ، سرآمدی یعنی فراتر رفتن از چهارچوب الزاماتی قانونی است که سازمان براساس آنها فعالیت کرده و برای درک و برآورده سازی انتظارات ذی نفعان سازمان در جامعه موثر می باشد.
بخش سوم آموزش نیز توسط خانم سیده سمیه رضوی ارائه شد و در خصوص استاندارد های مسئولیت اجتماعی توضیحاتی داده شد. اولین استاندارد، استاندارد ملی ISO26000 می باشد که بندهای مربوط به آن بیان شد. به عنوان مثال بند سوم مربوط به درک مسئولیت اجتماعی بود که انتظارات از جامعه، نقش ذی نفعان و نهادینه سازی مسئولیت اجتماعی از جمله زیر شاخه های این بند می باشد و نمونه هایی از شهرهای مهمی مانند توکیو و دبی بیان شد. علاوه بر آن، اقداماتی از دانشگاه هاروارد گفته شد که نتیجه برآن شد تا دانشگاه نیز خود را در حوزه های مربوط به مسئولیت اجتماعی به نحو احسن دخیل کند تا جامعه از پتانسیل های دانشگاه و دانشگاهیان نیز برخوردار شود.

در میانه جلسه نیز به پرسش و پاسخ کارشناسان پرداخته شد و افراد با استفاده از کاربرگ های پرشده از جلسات قبلی آموزش، اقدامات و ریسک های مسئولیت اجتماعی شهرداری را در حوزه کاری خود بیان کردند و به تبادل نظرات کارشناسان پرداخته شد.
در ادامه اصول هفت گانه مسئولیت اجتماعی توضیح داده شد که از آن میتوان به کلیات مسئولیت اجتماعی، پاسخگویی، شفافیت، رفتار اخلاقی رعایت منافع ذی نفعان، رعایت حاکمیت قانون، رعایت هنجارهای رفتاری و رعایت حقوق بشر اشاره کرد. نمونه هایی از سیاست های شهرداری ملبورن و همینطور بخش دوم استاندارد ملی نیز ذکر شد و بنا بر آن شد که شهرداری تهران نیز بتواند از این گونه اقدامات و سیاست گذاری ها، الگو بگیرد و نقشی اساسی در جامعه شهری در حوزه پایداری شهری و مسئولیت اجتماعی ایفا کند.
در پایان نیز، بحث بازاریابی اجتماعی بیان شد که یک مفهوم بازاریابی بوده و معتقد است، یک شرکت یا سازمان باید تصمیمات بازاریابی را نه تنها با در نظر گرفتن خواسته های مصرف کنندگان، بلکه نیازهای شرکت و همچنین منافع بلندمدت جامعه را نیز تعیین کند.
در پایان، تمامی کارشناسان از مجموعه موزه جنگ و خانه تیمورتاش بازدید کردند

 

مطالب مرتبط

فولاد مبارکه اصفهان
بازار انرژی

فولاد مبارکه به دنبال تولید صادرات‌محور

توسط عاطفه دهقان
20 آبان 1404
0

به گزارش اقتصاد انرژی آنلاین نشست معاونت طرح و توسعه گروه فولاد مبارکه با رسانه‌های تخصصی و خبرگزاری‌های داخلی و...

مجوز واردات بنزین سوپر توسط بخش خصوصی به زودی صادر می‌شود
اسلایدر

شرکت های مجاز واردات بنزین سوپر به گمرک معرفی شدند

توسط عاطفه دهقان
7 آبان 1404
0

به گزارش اقتصاد انرژی آنلاین به نقل از تسنیم، محمد علی بهپوری مدیر کل دفتر واردات گمرک  ایران در بخشنامه ای...

نوشته بعدی
مسئولیت‌های اجتماعی از مهم‌ترین ارکان صنعت پتروشیمی

مسئولیت‌های اجتماعی از مهم‌ترین ارکان صنعت پتروشیمی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت

آرشیو
بنزین؛ جایی که ناترازی، نشانه‌ای از غفلت استراتژیک شد
برق قاچاق برای استخراج‌کنندگان، خاموشی برای مصرف‌کنندگان؛ دلایل ناترازی برق در تابستان ۱۴۰۴
سند ملی راهبرد انرژی؛ از سیاست‌گذاری کلی تا چالش‌های عملیاتی

آخرین اخبار

واردات آب و بارورسازی ابر‌ها در دستور کار وزارت نیرو!

افزایش ظرفیت تولید در پتروشیمی بیستون

آغاز به کار بیست و یکمین نمایشگاه صنعت آب از فردا

موفقیت دانش‌بنیان‌ها در طراحی و ساخت سامانه‌های پیشرفته کمک‌ناوبری دریایی

نیمی از واحدهای نیروگاه شهید رجایی در دست تعمیر است

روزانه حدود ۵۳ میلیون لیتر بنزین با کارت اضطراری جایگاه‌ها توزیع می‌شود

افزایش ۹ میلیون لیتری مجموع تولید بنزین و نفت‌گاز

ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور به ۳۱۰۰ مگاوات می‌رسد

پتروشیمی جم موفق به اخذ مجوز رسمی ارائه خدمات درمانی از وزارت بهداشت شد

ایران؛ هاب هوشمند تجارت پتروشیمی منطقه

تعمیرات اساسی پالایشگاه تهران

پیش‌بینی تداوم رشد تقاضای جهانی نفت و گاز تا ۲۰۵۰

فولاد مبارکه به دنبال تولید صادرات‌محور

بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران آغاز شد

ظرفیت برداشت گاز غنی فاز ۱۴ پارس جنوبی افزایش یافت

تأمین گاز صنایع و نیروگاه‌ها بدون محدودیت

صادرات محصولات نانو به ۶۳ کشور دنیا

فعالیت 5000 نیروگاه خورشیدی در خراسان رضوی

ارزش مبادلات ابزارهای مالی ۴۸۴ درصد رشد کرد

فراخوان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برای جذب شرکت‌های دانش‌بنیان

  • ارتباط با ما
  • درباره ما
  • RSS
  • آرشیو
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی

تمامی حقوق پایگاه خبری اقتصاد انرژی محفوظ است