به گزارش اقتصاد انرژی، علی محمودیان با اشاره به اینکه در حال حاضر مصرف بنزین ۱۳۵ میلیون لیتر و میزان تولید ۱۱۰ میلیون لیتر است، اظهار کرد: سوابق و تاریخچه در حوزه بنزین نشان میدهد در ۵۰ سال گذشته سالانه هشت درصد رشد مصرف بنزین داشتهایم و اگر با همین روند مصرف هر ساله اضافه شود، در سال ۱۴۰۸ رقم مصرف به ۲۵۰ میلیون لیتر در روز میرسد.
به گفته وی، امروز در گازوئیل، مصرف ۹۷ میلیون لیتر است که بخش عمدهای از آن در حوزه حملونقل عمومی و حوزه نیروگاهی استفاده میشود.
مدیر اتحادیه سوختهای جایگزین و خدمات وابسته با اشاره به فرسودگی زیرساختهای انرژی، گفت: بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار بابت ۱۰درصد هدررفت ناشی از فرسودگی زیرساختها هدر میرود.
محمودیان با تاکید بر اینکه سهم انرژیهای تجدیدپذیر در ایران ۳ درصد است، درحالی که میانگین بینالمللی سهم انرژیهای تجدیدپذیر ۲۶درصد است، گفت: باید این فاصله را با تمرکز بر توسعه انرژیهای تجدیدپذیر کاهش دهیم.
به گفته محمودیان ایران یکی از ۱۰ کشور آلوده جهان است و سالانه قربانیانی از آلودگی هوا داریم که اثر آن در نظام سلامت بالغ بر ۸ میلیارد دلار است.
محمودیان با بیان اینکه در حوزه سوخـتهای جایگزین عملکرد موفق و مطلوبی نداشتهایم، گفت: سهم CNG در سبد سوخت حمل و نقل خودروهای سبک به ۱۸ درصد رسیده و این درحالی است که زیرساختهای این صنعت بهگونهای در کشور فراهم شده که میتواند سهمی ۳۵ درصدی داشته باشد.
وی با بیان اینکه بیش از ۳ سال است بدهی واحدهای تولیدی و پیمانکاری صنعت CNG پرداخت نشده و این صنعت را با چالش مواجه کرده است، گفت: سازمان برنامه و بودجه عزم پرداخت این مطالبات انباشته را دارد اما نمیتواند پرداخت کند.
مدیر اتحادیه سوختهای جایگزین و خدمات وابسته با بیان اینکه میتوان از LPG برای موتورسیکلتها و سوختی جایگزین در نیروگاهها استفاده کرد، گفت: در بودجه ۱۴۰۴ بیش از ۷۰درصد منابع صرف هزینههای جاری میشود، پس نمی توان از بودجه انتظار توسعه زیرساختها را داشت، بلکه دولت باید از توان و سرمایه مردم برای توسعه استفاده کند.
وی افزود: در این خصوص میتوان با انتشار اوراق و ایجاد شفافیت برای جذب سرمایه مردمی در پروژهها با سهامدار کردن مردم در پروژههای سود ده و توجیه پذیر از نظر اقتصادی، اقدام کرد.
مدیر اتحادیه سوختهای جایگزین و خدمات وابسته با بیان اینکه سالیانه ۶۰ میلیارد دلار بهخاطر یارانه انرژی از دست میدهیم و اگر این روند اصلاح نشود، تا یک دهه آینده با مشکلات جدی مواجه میشویم، اظهار کرد: باید برای این مساله از هماکنون چاره اندیشی شود.
محمودیان اظهار کرد: دولت باید به این نتیجه برسد که بدون مشارکت مردم، نمیتوان رویههای نادرست پیشین را اصلاح کرد و نمیتوان برنامههای لازم برای اصلاح امور را به اجرا درآورد.
وی با اشاره به برگزاری همایش کشوری شکوفایی سبز، نوآوریهای انرژی و حمل و نقل پاک در دیماه سال جاری،گفت: تلاش میکنیم با برگزاری این همایش، تمامی راهکارهای کارشناسی حل مشکلات سوخت را به مسئولان ارائه دهیم و این همایش محفلی برای گفتمان با دولت و به اشتراکگذاری تجارب و اندیشهها در راستای بهبود شرایط باشد.