به گزارش اقتصاد انرژی؛ حرکت در مسیر توسعه زیرساختهای استفاده از سوختهای جایگزین بنزین در بخش حمل و نقل یکی از ضرورت های امروز کشور است. بدون شک برق به عنوان یک سوخت پاک در بخش حمل و نقل، در آینده یکی از اصلی ترین سوخت های مورد استفاده در حمل و نقل جهان خواهد بود.
با وجود آنکه گامهای در این عرصه در سالهای اخیر در کشور ما برداشته شده اما ایران در ایجاد زیرساختهای توسعه استفاده از برق در بخش حمل و نقل، نسبت به کشور های پیشروی جهان در این عرصه، عقب مانده است.
در هفته ای که گذشت، قراردادی در این عرصه به امضا رسید که این قرارداد می تواند گامی مهم در مسیر ساخت خودروهای برقی ایرانی باشد.
شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) به نمایندگی از گروه مپنا و گروه صنایع خودروسازی کرمان، قرارداد همکاری مشترک امضا کردند. بر اساس مفاد این قرارداد، طرفین نسبت به همافزایی موثر از طریق توسعه محصولات خودرو برقی همکاری میکنند.
بر اساس این همکاری، شرکت مکو تولید و توسعه پیشرانه و ذخیرهساز انرژی این خودروها را بر عهده خواهد داشت و شرکت خودروسازی بم بخش بدنه، تریم و قسمتهای خودرویی را ارائه خواهد کرد.
قرارداد همکاری شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) و خودروسازی کرمان، در قالب شرکت مشترک برای اهداف استراتژیک بلندمدت در فرصتهای کسب و کار موجود در زمینه طراحی، ساخت، تولید و ارائه خودرو برقی اشتراکی در کلاسهای A و B و فناوریهای مرتبط با آن در ایران و منطقه خاورمیانه و اجرای طرح بهبود و ارتقای پکیجهای برقیسازی خودروهای مورد اشاره طبق راهحلهای فنی استاندارد بین شرکت مهندسی برق و کنترل مپنا (مکو) و شرکت خودروسازان بم (بم کو) نهایی شد.
این قرارداد با اتکا به اصل خودباوری و استفاده حداکثری از فناوریهای بومی و پتانسیلهای درونی و با هدف تقویت توانمندیهای داخل کشور و نیز در راستای حفاظت و حراست از محیط زیست عمومی در راستای تعهد به مسئولیت اجتماعی اجرایی میشود.
با امضای این قرارداد، تولید و عرضه خودروهای برقی اشتراکی به منظور اجرای ناوگان حمل و نقل مرتبط در محدوده های مشخص در کلانشهرها به ویژه تهران بزرگ در دستور کار قرار گرفت.
گستردگی سفرهای روزانه شهری از حیث نوع و خصوصیات، نیازمند وجود سیستمهای متنوعی جهت پاسخگویی مطلوب است. از جمله این سیستمها که در مقایسه با سیستمهای معمولتر حمل و نقل، جزء موارد نسبتا نوین محسوب میشود خدمات خودروی اشتراکی (Car sharing) است. در این نوع از خدمت، گروهی از افراد برای استفاده از یک خودرو اشتراکی در یک شبکه غیر متمرکز مشتمل بر مکانهای پارک خودرو (نزدیک خانه، محل کار و یا ایستگاههای حمل و نقل عمومی و …) با قابلیت سامانه رزرو منسجم و یکپارچه سازماندهی میشوند. این گروه میتوانند خودروهای مشترکی را در زمانهای محدود و کوتاه استفاده نمایند.
با اعلام کارشناسان فنی دو شرکت، به زودی اولین محصول این شرکت مشترک با قابلیت فروش آزاد و نیز کسب و کار اشتراکی ارائه خواهد شد. ظرفیت باتری این محصول حداکثر 15 کیلووات ساعت است و میتواند با یک بار شارژ (قابلیت شارژ سریع و کند)، مسافت 100 کیلومتر را با سرعت بین 60 تا 80 کیلومتر بر ساعت طی کند.
طبق اعلام گروه مپنا، کنترل این خودرو از طریق نرمافزارهای مدیریتی بالادستی خواهد بود و کاربران برای رزرو، پرداخت، باز کردن دربها، مسیریابی و … از نرمافزار مخصوص این خودروها بهره خواهند برد.
شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا، توسعه محصولات پیشرانه و باتری پک برقی را آغاز کرده و زیرسیستمهای مورد نیاز خودروهای سبک و سنگین را فراهم میکند.
انتهای پیام/