اقتصاد انرژی

صفحه ما در رسانه های اجتماعی

جمعه 5 تیر 1405
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
اقتصاد انرژی
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
اقتصاد انرژی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
خانه آب و برق
https://eghtesadenergyonline.ir/?p=44065

کاهش روزانه ۲۸ هزار مگاواتی مصرف برق در کشور

6 آبان 1402 ساعت 16:02
کاهش روزانه ۲۸ هزار مگاواتی مصرف برق در کشور

وسایل سرمایشی از جمله مصرف‌کنندگان عمده برق محسوب می‌شوند که خاموش‌شدن آنها بار زیادی از دوش شبکه برق برداشته است و به قولی، شبکه می‌تواند نفس بکشد. این روزها متوسط مصرف روزانه برق تا ۲۸ هزار مگاوات نسبت به ایام پیک (اوج بار) در تابستان کاهش یافته است.

به گزارش اقتصاد انرژی به نقل از خبرگزاری ایرنا :

تابستان امسال به اعتراف دست‌اندرکاران تولید برق کشور یکی از داغ‌ترین تابستان‌ها بود به‌گونه‌ای که «علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیرو گفته بود: تابستان امسال به دلیل گرمای بیش از حد ۳۶ بار رکورد مصرف برق شکسته شد.

همان ایام گرم تابستان بود که «مصطفی رجبی مشهدی» سخنگوی صنعت برق از تشکیل گنبد گرمایی بر فراز هشت کشور همسایه خبر داده بود که کشورمان را نیز تحت‌تاثیر قرار داد.

افزایش دمای هوا سبب روی‌آوری بیشتر مصرف‌کنندگان به استفاده از وسایل سرمایشی به‌ویژه کولرها شده بود. این میزان استفاده بیشتر وسایل از سرمایشی بار سنگینی بر دوش شبکه سراسری برق تحمیل کرده بود.

اما اکنون که هوا روبه سردی گذاشته این بار از روی شبکه برق برداشته شده است.

در همین زمینه، سخنگوی صنعت برق گفت: خاموش‌شدن ۹۰ درصد کولرها و وسایل سرمایشی ۲۸ هزار مگاوات از مصرف برق کشور کم کرد.

بر اساس اعلام شرکت مدیریت شبکه برق ایران، «مصطفی رجبی مشهدی» افزود: میزان تقاضای مصرف برق در روز به حدود ۴۵ هزار مگاوات رسید که نسبت به اوج بار تابستان جاری که میزان تقاضا ۷۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات بود، ۲۸ هزار مگاوات کاهش یافت.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر فقط در مناطق گرمسیر و آن هم در زمان محدود از کولر استفاده می‌شود، گفت: در تابستان میزان مصرف برق در مناطق گرمسیر به دلیل استفاده از وسایل سرمایشی تا سه برابر اضافه می‌شود و در مناطق عادی کشور نیز مصرف برق ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه ظرفیت صرفه‌جویی دوره اوج بار تابستان در مناطق گرمسیری بیش از مناطق عادی بوده است، افزود: شاهد همکاری خوبی از طرف مردم در مناطق گرمسیر بودیم.

وی بر استفاده درست از وسایل سرمایشی و تنظیم دما که از عوامل مهم در کاهش مصرف برق محسوب می‌شود، تاکید کرد و خواستار استفاده از تجهیزات استاندارد باتوجه‌به اقلیم هر منطقه شد.

تابستان امسال وزارت نیرو باهدف تشویق بیشتر مردم به رعایت مصرف طرح اختصاص پاداش سراسری به مشترکان را اجرایی کرد.

بر اساس این طرح، همه مشترکان حتی آنهایی که پرمصرف بودند می‌توانستند با هر میزان کاهش در مصرف برق از مشوق‌های در نظر گرفته شده برخوردار شوند.

پیش‌تر هم وزیر نیرو با اشاره به رکوردشکنی مصرف برق در تابستان امسال، تأمین برق و جلوگیری از تکرار خاموشی‌های گسترده سال‌های قبل از استقرار دولت سیزدهم را دستاوردی ارزشمند دانست.

وی افزود: تامین برق در تابستان امسال در شرایطی بود که کشور افزایش دمای تا سه درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین بلندمدت را تجربه کرد که این مساله باعث افزایش متوسط چهار هزار مگاواتی برق و در ایام پیک تا پنج هزار و ۷۰۰ مگاوات شد.

محرابیان تأکید کرد: افزون بر شکستن رکورد مصرف، در ۲ سال گذشته ۲ میلیون مشترک جدید و ۹۱۸ روستا نیز به شبکه برق کشور متصل شدند که منجر به افزایش مصرف این حامل مهم انرژی شد.

وزیر نیرو عنوان کرد که در تابستان امسال بخش خانگی ۴۰ درصد مشترکان با وجود گرمای شدید نسبت به سال گذشته مصرف کمتری داشتند و در بخش اداری نیز با مدیریت خوب اعمال شده، ۸۵۰ مگاوات برق صرفه‌جویی شد که نتیجه آن عدم خاموشی برنامه‌ریزی شده در بخش خانگی بود.

مطالب مرتبط

صادرات پتروشیمی زیر سایه اختلاف آماری
اسلایدر

صادرات کالای صنعتی از ۴۲۰ واحد تولیدی البرز

توسط عاطفه دهقان
29 دی 1404
0

به گزارش اقتصاد انرژی آنلاین به نقل از بازار، محمد انصاری با اشاره به ظرفیت‌های بالای تولیدی استان گفت: بیش...

پنل خورشیدی
اسلایدر

نصب نیروگاه‌های خورشیدی در ۳۰ مدرسه شهر تهران

توسط عاطفه دهقان
29 دی 1404
0

به گزارش اقتصاد انرژی آنلاین به نقل از ایلنا از شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، با توجه به اهمیت...

نوشته بعدی
مسئولیت‌های اجتماعی از مهم‌ترین ارکان صنعت پتروشیمی

مسئولیت‌های اجتماعی از مهم‌ترین ارکان صنعت پتروشیمی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت

آرشیو
بنزین؛ جایی که ناترازی، نشانه‌ای از غفلت استراتژیک شد
برق قاچاق برای استخراج‌کنندگان، خاموشی برای مصرف‌کنندگان؛ دلایل ناترازی برق در تابستان ۱۴۰۴
سند ملی راهبرد انرژی؛ از سیاست‌گذاری کلی تا چالش‌های عملیاتی

آخرین اخبار

صادرات کالای صنعتی از ۴۲۰ واحد تولیدی البرز

نصب نیروگاه‌های خورشیدی در ۳۰ مدرسه شهر تهران

توسعه متوازن صنعت پتروشیمی باید اولویت باشد

کاهش قیمت نفت عربستان برای مشتریان آسیایی

ارزآوری ۷۰۰ میلیون دلاری پتروشیمی بندر امام

کاهش ۳۲ درصدی مشعل‌سوزی در پالایشگاه اول پارس جنوبی

تعمیق همکاری‌های راهبردی تهران و مسکو

حکمرانی در قلمرو «اقتصاد توجه»؛ بازخوانی مدل‌های کسب‌وکار در فضاسازی رسانه‌ای

چگونه انتخاب صحیح لوله‌ها باعث دوام سیستم‌های آبرسانی کشاورزی می‌شود؟

تدوین سند هوشمندسازی گلخانه‌ها در حال انجام است

ارزش معاملات بورس انرژی از ۳۱۰ همت عبور کرد

سدهای خوزستان نجات بخش مردم از خطرات سیل

واردات آب و بارورسازی ابر‌ها در دستور کار وزارت نیرو!

افزایش ظرفیت تولید در پتروشیمی بیستون

آغاز به کار بیست و یکمین نمایشگاه صنعت آب از فردا

موفقیت دانش‌بنیان‌ها در طراحی و ساخت سامانه‌های پیشرفته کمک‌ناوبری دریایی

نیمی از واحدهای نیروگاه شهید رجایی در دست تعمیر است

روزانه حدود ۵۳ میلیون لیتر بنزین با کارت اضطراری جایگاه‌ها توزیع می‌شود

افزایش ۹ میلیون لیتری مجموع تولید بنزین و نفت‌گاز

ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور به ۳۱۰۰ مگاوات می‌رسد

  • ارتباط با ما
  • درباره ما
  • RSS
  • آرشیو
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی

تمامی حقوق پایگاه خبری اقتصاد انرژی محفوظ است